Bert Van Straeten
Onderstaand filmpje vond ik leerzame materie en daarom had ik deze gedeeld in de groep sociale honden. De reden : Dat ik totaal niet begrijp waarom de herder een aandachtsoefening aangeleerd krijgt op een corrigerende manier. Bert corrigeert de hond, zodat de hond hem zou aankijken, waarna hij dat aankijken beloond met lekkers. Omdat die correctie er niet is op een moment dat de hond emotioneel uit balans is, en er ook geen prikkel in beeld is waar de hond meer aandacht voor heeft, vind ik deze handeling zeer onlogische. Ik heb hem ook nog nooit door een andere trainer zien toepassen. De hond was neutraal en nog makkelijk te bereiken. Zelfs het kleinste kind had deze hond op een positieve manier tot volledige aandacht kunnen brengen. Aangezien ik Ian destijds zelf ook een aandachtsoefening heb aangeleerd op een motiverende en positieve manier, om in een later stadium ten overstaan van reactiviteit te gebruiken, begreep de gehele opzet niet van hoe het in dit filmpje gebeurd.
Het is leerzaam om daar over van meningen te wisselen. Heb ik een onderbouwde uitzetting gekregen van wat nu precies de bedoeling is van een aandachtsoefening al corrigerend duidelijk te maken ????? Neen ! Wat kreeg ik er voor in de plaats ? Dat ik zulke dingen niet in vraag mag stellen ! Dat ik geen recht heb op een eigen onderbouwde mening. Dat het in vraag stellen van zulke kwesties gelijk staat met het afkraken van een trainer. Dat iets negaties zeggen over een trainer, het zelfde is als die trainer en de beheerder van de groep neer te zetten als dierenbeul of beschuldigen alsof men nog traint onder DT. En dit alles zonder dit ook maar letterlijk uitgesproken te hebben.
Hieronder het betreffende filmpje.
In bijlage de pdf's van onze conversaties over dit filmpje en deze trainer en de conclusies die Ronald trekt omdat ik gewoon niet begrijp waarom hij corrigeert voor aandacht. En begrijpt hij het zelf ???? Kan hij het me uitleggen ? Als dank komen er wel beschuldigingen aan mijn adres.
conclusie :
Over gedrag van honden heb ik uit deze gehele conversaties niets kunnen leren. Ik heb dingen in vraag gesteld en kreeg in plaats daarvan een grondige analyse van mezelf. Van hoe Ronald denkt hoe ik in elkaar steek en waarom ik denk wat ik denk. Ik dacht dat het over honden ging ..... Ik besluit daaruit dat Ronald eigenlijk weinig kennis over honden heeft.